10-08-16

Met de camper onderweg - Frankrijk - Loirestreek

Via de N10 rijden we noordwaarts richting Poitiers en Tours. Het is een mooie streek en we genieten volop van het landschap met de vele wijngaarden. Het is een zonnige dag en houden voor de middagpauze halt in Vivonne.Wat een aangename verrassing, zo een mooi en gastvrij (voor campers) stadje. Onze middagpauze loopt uit, we wandelen door het stadje en kopen ambachtelijk stokbrood bij de plaatselijke bakker. Zo hoort stokbrood te zijn ...

De hondjes genieten ook van de pauze en willen graag pootje baden ...

Deze woning werd gebouwd alvorens de uitvinding van de waterpas (hahaha) zie het dak!

Hier willen we nog wel eens terugkomen, het is een mooie en rustige streek en vooral vlak om te fietsen. Toen werd het tijd om onze weg verder te zetten, we wilden die avond nog in Montlouis sur Loire aankomen.

Met de camper onderweg - Frankrijk - rustdag in St Loubès

Na een rustige nacht, vernemen we in de ochtend dat er op de luchthaven in Zaventem en in de metro aanslagen gepleegd zijn. De wijnboer kwam ons al vroeg informeren hierover, we zijn erg geschrokken en hopen dat onze kinderen veilig op hun werk geraakt zijn.

Het wordt een rustige dag zoals voorzien, ik wandel met de hondjes in de omgeving en nadat zij hun uitstapje gehad hebben, trek ik er alleen opuit. Ik verken de omgeving van het gehuchtje waar we staan (Places de Cavernes). Ik wandel tot in het centrum van St Loubès dat in twee gesneden wordt door een drukke Nationale (zoals in zoveel Franse stadjes). In de namiddag blijven we op het domein van Chateau d'Ester, we wandelen tussen de wijnranken en praten met de arbeiders die er al van in de ochtend druk bezig zijn met de voorbereiding van het nieuwe seizoen. Het is een volledig bio teelt en de arbeiders zijn mensen die uit een beschermde werkplaats komen. De eigenaar is trots op de vele vogelsoorten die hier wonen. Aan bijna elke boom hangt dan ook een nestkastje ...Tegen de avond worden we uitgenodigd om de wijn te proeven. Helaas de witte wijn is helemaal uitverkocht, maar de lekkere rode maakt dit gemis goed.

Het was een zonnige en windstille dag en we kunnen tot bijna 18u buiten zitten. Ik kocht bij de plaatselijke slager een ribstuk van een rundras dat hier in de streek geteeld wordt. Gaat goed samen met de rode wijn die we van de wijnboer net kochten.

vakantie,bordeaux,kooikerhondje,natuur

Op het domein staan hier en daar bijenkorven, we worden ervoor gewaarschuwd om niet te dicht te gaan :

Met de camper onderweg - Frankrijk

Na nog wat voorraad ingeslagen te hebben bij El Campo in Burgos, zijn we net na 10u weer opweg. Het weer wordt wisselvallig wanneer we dichter bij de grens en dus ook de Pyreneeën komen. Door wegenwerken is de weg smal en druk. Net voor de grens nemen we een korte middagpauze. We willen vandaag in St Loubes aankomen en rijden snel door. Rond 18u komen we bij "Chateau d' Ester" aan. Onderweg in de Landes is het weer omgeslagen, de regen bleef weg en we kregen zacht en rustig weer in de plaats. De camperplek is nog gesloten maar we mogen toch blijven. Hier willen we een dagje rust nemen, we reden vandaag bijna 400km. Morgen gaan we rustig aandoen en genieten van de mooie omgeving aan de rivier Garonne.

12:38 Gepost door Vrouwkelief aan het bloggen in Digitale fotografie, Huisdieren, Vakantie, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vakantie, camper, frankrijk, garonne

06-07-16

Met de camper onderweg - Spanje

We kregen tijdens de nacht nog veel regen, maar verder was het er erg rustig. We staan aan de rand van een bos, waar alleen wandelaars met hun hond langskomen. Ze groeten ons vriendelijk en zetten hun weg voort..

We rijden richting Leon en Burgos, via Ponferrada. Het is een mooie en rustige route, het is zondag en weinig verkeer op de weg. We genieten van het landschap

Een sneltrein die langs de bergwand rijdt ...

We nemen middagpauze in Astorgia. Het weer is zonnig en zacht.  We parkeren aan een arena net buiten de stad en na het middageten, beslissen om de stad in te wandelen. We zijn niet echt gehaast het is vandaag een mooie en warme dag is. Het is druk in het centrum, er is net een kerkdienst uit en we zien de mensen in processie buitenkomen. De stad verrast ons, ze hebben er een prachtige kathedraal en een paleis ontworpen door Gaudi. De plaza major is indrukwekkend.

In de late namiddag rijden we door, we willen vandaag in Burgos overnachten, op het plein waar we op de heenreis stonden. Dit lukt ons nipt ... het is kermis op het plein en de attrakties nemen bijna alle parkeerplaatsen in. We hebben nog net het laatste camperplaatsje. Morgen willen we in de buurt Bordeaux overnachten bij een wijnboer. Op onze weg naar Burgos rijden we vele kilometers langs de camino naar Santiago en zijn verbaasd dat er zoveel pelgrims onderweg zijn ...

20:15 Gepost door Vrouwkelief aan het bloggen in Digitale fotografie, Vakantie, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (2) | Tags: spanje, vakantie, camino de santiago

Met de camper in Portugal

We vertrekken vroeg vanuit Viano de Castelo, na een halfuurtje rijden we Spanje binnen. We zijn nu echt op de terugweg ...

Het is vandaag zaterdag en even voor de middag komen we in Santiago de Compostela aan. We parkeren bij een Mercadona in een klein gehuchtje van de stad.  We staan net aan de camino en even na de middag vatten we ons voettocht aan tot aan het heiligdom. Het weer is zacht maar af en toe komen er donkere wolken over. Na een 2,5 u stappen (was nog een heel eind door de velden tot in het centrum) komen we aan de basiliek aan. Het is er rustig en hier en daar zie je soldaten die een oogje in 't zeil houden. In de smalle straten zitten bijna alle restaurantjes vol. Het is er gezellig op de terrasjes. We drinken koffie en na wat foto's willen we onze terugtocht aanvatten. Maar het weer beslist er anders over, het begint hevig te regenen en de lucht trekt helemaal dicht. We duiken een klaarstaande taxi in en zijn na een kwartiertje (langs de snelweg) terug aan de camper. Als pelgrim zijn we echt niet geslaagd ...

Dezelfde dag rijden we nog door tot Guitiriz. We overnachten er op een gemeentelijke camperplaats, het is er mooi en rustig. Er zijn vier plaatsen maar we zijn alleen, de plaats is gratis zelfs de stroom en het water.

19:50 Gepost door Vrouwkelief aan het bloggen in Digitale fotografie, Natuur, Vakantie, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (1) | Tags: portugal, santiago de compostelo

04-07-16

Met de camper in Portugal

Om 7 u in de ochtend ontwaken we door het getik van lichte regen op de camper. Na een rustig ontbijt en een wandeling met de hondjes, rijden we verder noordwaarts. Het is een bewolkte dag met lichte regen die af en toe overgaat in een echte hoosbui. Tijdens de middag nemen we een korte pauze in Aveiro. Omdat de regen aanhoudt besluiten we om verder te rijden. Het is nu niet te doen om met zo een weer de stad in te trekken, al zou het wel de moeite geweest zijn. Hopelijk kunnen we er nog eens komen bij droog weer.

In de late namiddag komen we in Viano do Castelo aan. We waren niet van plan om hier te komen, maar door de regenachtige dag is onze planning wat gewijzigd. Op de camperplaats zijn grote plassen door de aanhoudende regen, we vinden nog een hoger gelegen plekje, vlak langs een bedrijf. Het is een rustige plaats aan de rivier Lima.

We wandelen nog de stad in en zien zoveel moois. Echt de moeite waard. Hier willen we zeker ook nog terugkomen. De regen is ondertussen gestopt en vele gezinnen komen nog een wandeling maken langs de verlichte kade.

We zijn de stad binnengereden over een ijzeren brug, en af en toe dondert er ook een trein over.

Het is de Goede week, en overal zie je aangepaste versiering, zoals deze loper die tot voor de ingang kerk ligt.

29-06-16

Met de camper in Portugal

De reis naar Obidos verliep vlot, net voor de middag parkeren we buiten het stadje. Er is een groot plein voor een indrukwekkend kasteel. Hier kunnen de hondjes wat rondrennen terwijl wij rustig in het zonnetje genieten. Het is hier warmer dan in de Algarve.

Na de middag installeren we ons op de plaatselijke CP, dit is vlak bij het ommuurde middeleeuws stadje.

Het weer is rustig en zonnig, op de CP staan maar een paar campers.

Ik wandel door de smalle straatjes en geniet van de geuren en kleuren die er te zien zijn. Kleine, gezellige restaurantjes hebben hun tafels buiten staan ... en vele toeristen genieten van het zachte weer en de zuiderse, eenvoudige keuken. Ik koop er kruidenhoning, volgens de verkoper, zetten de imkers hun korven tijdens de wintermaanden in de bergen tussen de dennenbomen ... vandaar de bijna zwarte kleur van de honing.

We zijn in de Goede Week en bij de plaatselijke bakker wordt ter gelegenheid speciaal paasgebak verkocht. Ik wil dit niet missen en koop zo een onweerstaanbare cake met gedroogde vruchten. Een aanrader voor de zoetebekjes.

Vanuit onze camper hebben we zicht op de boomgaard ...

17:09 Gepost door Vrouwkelief aan het bloggen in Digitale fotografie, Vakantie, Vriendschap, Vrije tijd | Permalink | Commentaren (5) | Tags: obidos, vakantie, portugal